Zasiłek chorobowy w Norwegii jest bardzo ważnym elementem systemu zabezpieczenia społecznego, który ma na celu zapewnienie wsparcia finansowego pracownikom, którzy nie są w stanie pracować z powodu choroby lub urazu. Jednakże, proces ubiegania się o zasiłek chorobowy i otrzymywania świadczeń może być skomplikowany, zwłaszcza gdy pracodawca nie chce wypłacić należnych świadczeń za pierwsze 16 dni choroby, znane jako "okres pracodawcy", lub nie chce przesłać odpowiednich dokumentów do NAV (Norweskiego Urzędu Pracy i Opieki Społecznej).
W Norwegii pracodawca jest zobowiązany do wypłaty zasiłku chorobowego pracownikowi za pierwsze 16 dni nieobecności w pracy z powodu choroby. Ten okres, nazywany "okresem pracodawcy", jest kluczowy, ponieważ stanowi on początkową fazę wsparcia finansowego dla pracownika.
Jeśli pracodawca odmawia wypłaty zasiłku chorobowego za pierwsze 16 dni choroby, pracownik powinien niezwłocznie skontaktować się z NAV i zgłosić sytuację. W takim przypadku, pracownik może być zobowiązany do złożenia "wniosku o okres pracodawcy" do NAV, aby urząd mógł rozpatrzeć sprawę i ewentualnie zmusić pracodawcę do wypłaty należnych świadczeń.
Procedura składania "wniosku o okres pracodawcy" do NAV jest stosunkowo prosta. Pracownik powinien przygotować dokumentację potwierdzającą fakt choroby oraz wszelkie próby skontaktowania się z pracodawcą w sprawie wypłaty zasiłku chorobowego. Wniosek powinien zawierać dokładne informacje na temat okresu choroby, wysokości oczekiwanych świadczeń oraz dowody na to, że pracodawca nie wypłacił należnych świadczeń za pierwsze 16 dni choroby.
Jeśli pracodawca nie przesłał do NAV formularza inntektsmelding, dokumentującego zarobki pracownika, pracownik może przedstawić inne dowody na swoje zarobki, takie jak timelister (listy godzin pracy) czy lønnslip (paski wypłat). NAV może użyć tych dokumentów do obliczenia wysokości należnego zasiłku chorobowego.
Tak, NAV ma uprawnienia do zmuszenia pracodawcy do wypłaty zasiłku chorobowego za "okres pracodawcy", jeśli zostanie stwierdzone, że pracodawca niesłusznie odmówił wypłaty świadczeń. W takim przypadku, pracodawca może zostać obciążony dodatkowymi kosztami i sankcjami.
Bardzo ważne jest, aby pracownicy w Norwegii byli świadomi swoich praw i procedur związanych z otrzymywaniem zasiłku chorobowego, zwłaszcza za pierwsze 16 dni choroby. W przypadku problemów z pracodawcą, niezbędne jest szybkie działanie i skontaktowanie się z NAV, aby zabezpieczyć swoje prawa i otrzymać należne świadczenia.
Jeśli więc kiedykolwiek staniesz przed wyzwaniem wypełnienia wniosku i nie będziesz wiedział, od czego zacząć, nie zwlekaj i skontaktuj się z Pro-Nor . Firma ta jest do Twojej dyspozycji, aby pomóc Ci przejść przez cały proces bez zbędnych komplikacji i stresu. Z Pro-Nor, możesz być pewien, że Twoje sprawy formalne są w dobrych rękach.
Nie pozwól, aby formalności stały na drodze do Twojego sukcesu w Norwegii. Skontaktuj się z nami:
Pro-Nor – Twój most do łatwiejszego życia w Norwegii.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o zasiłku chorobowym w Norwegii, polecamy przeczytać artykuły:
Sykepenger - Co to takiego?
https://pronor.pl/zasilek-chorobowy-w-norwegii---sykepenger
Jak wysłać zwolnienie lekarskie do Nav?
https://pronor.pl/jak-wyslac-polskie-zwolnienie-lekarskie-do-nav
Jak obliczyć kwotę zasiłku?
https://pronor.pl/jak-obliczany-jest-zasilek-chorobowy-sykepenger-w-norwegii
Dlaczego tak długo czekasz na wypłatę chorobowego z Norwegii, gdy wysyłasz zwolnienia lekarskie z Polski?
Egenmelding- Co to takiego?
Warunki jakie należy spełnić aby otrzymać zasiłek chorobowy.
https://pronor.pl/zasilek-chorobowy---sykepenger
Czy Norweski pracodawca może podważyć zwolnienie lekarskie?
https://pronor.pl/czy-norweski-pracodawca-moze-podwazyc-zwolnienie-lekarskie
Dane do przelewu ( waluta PLN):
Pro-Nor Leszek Kuźma
NIP: 6731711612
ul. Dolna, 83-304 Kczewo
nr konta: 48 1020 4900 0000 8502 3299 6067
IBAN:PL48 1020 4900 0000 8502 3299 6067
BIC: BPKOPLPWXX
Ul. Dolna
83- 304 Kczewo
Godziny urzędowania:
Poniedziałek - Czwartek
od 9:00 do 16:00
Piątek 10:00 do 15:00