W tym artykule znajdziesz odpowiedź.
Gdy mówimy o norweskich świadczeniach chorobowych, wiele osób zastanawia się, dlaczego proces wypłaty trwa tak długo, zwłaszcza gdy chodzi o zwolnienia lekarskie wysyłane z Polski. Oto kilka kluczowych kwestii, które warto zrozumieć:
W Norwegii, jeśli dostaniesz "sykmelding" (zwolnienie lekarskie) od norweskiego lekarza, zazwyczaj poczekasz około 4 tygodnie na pierwszą wypłatę "sykepenger" (zasiłku chorobowego). Jednakże, gdy wysyłasz zwolnienie lekarskie z Polski, cała procedura trwa znacznie dłużej. Dlaczego? Ponieważ NAV (Norweski Urząd Pracy i Świadczeń Socjalnych) musi dokładnie zweryfikować zagraniczne dokumenty, co może wydłużyć czas oczekiwania.
Chociaż NAV podaje na swojej stronie internetowej, że oficjalny czas rozpatrywania zagranicznych zwolnień lekarskich wynosi 10 tygodni, w praktyce może to trwać znacznie dłużej. Wiele osób doświadczyło frustrujących opóźnień, które trwały kilka miesięcy.
Tu możesz sprawdzić ile może potrwać rozpatrywanie Twojego wniosku: https://www.nav.no/saksbehandlingstider
Niestety, jednym z głównych powodów długiego czasu oczekiwania na wypłatę chorobowego jest brak niezbędnych dokumentów. Nasze badania wykazały, że aż 73% przypadków opóźnień dotyczyło brakujących lub niekompletnych dokumentów. Dlatego zawsze warto upewnić się, że wszystkie wymagane dokumenty zostały prawidłowo przesłane do NAV.
Jeśli chcesz szybko i skutecznie odzyskać chorobowe z Norwegii, warto skorzystać z pomocy ekspertów. Profesjonalna konsultacja może pomóc Ci zrozumieć, jakie dokumenty są potrzebne i jakie kroki należy podjąć, aby przyspieszyć proces wypłaty.
Telefon do NAV: Bezpośredni kontakt z NAV może znacznie przyspieszyć proces. Dzwoniąc, możesz dowiedzieć się, czy Twoje dokumenty zostały prawidłowo otrzymane, czy są jakieś brakujące elementy w Twoim wniosku lub czy istnieją inne problemy, które opóźniają wypłatę.
Sprawdzenie statusu "inntektmelding": Ważne jest, aby upewnić się, że Twój pracodawca wysłał "inntektmelding" (meldunek o dochodach) do NAV. Jest to kluczowy dokument, który NAV potrzebuje, aby obliczyć wysokość Twojego zasiłku chorobowego. Jeśli pracodawca nie przesłał tego dokumentu, może to być główna przyczyna opóźnienia.
Upoważnienie: Jeśli chcesz, aby ktoś inny działał w Twoim imieniu, na przykład specjalista ds. zasiłków chorobowych lub prawnik, musisz udzielić tej osobie upoważnienia. Bez odpowiedniego upoważnienia NAV nie będzie mógł udzielić informacji ani przyjąć dokumentów od osoby trzeciej. Aby ułatwić ten proces, NAV udostępnia kreator upoważnień online. Możesz stworzyć i wysłać upoważnienie korzystając z tego narzędzia, dostępnego pod adresem: https://www.nav.no/start/generell-fullmakt.
Pamiętaj, że każda sytuacja jest inna, dlatego warto być proaktywnym i regularnie komunikować się z NAV, aby upewnić się, że Twój wniosek o zasiłek chorobowy jest prawidłowo przetwarzany.
Nie pozwól, aby formalności stały na drodze do Twojego sukcesu w Norwegii. Skontaktuj się z nami:
Pro-Nor – Twój most do łatwiejszego życia w Norwegii.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o zasiłku chorobowym w Norwegii, polecamy przeczytać artykuły:
https://pronor.pl/zasilek-chorobowy---sykepenger.
https://pronor.pl/sykemelding--wysokosc-swiadczenia-2
https://pronor.pl/czy-norweski-pracodawca-moze-podwazyc-zwolnienie-lekarskie
https://pronor.pl/dlaczego-trzeba-wypelniac-oswiadczenie-wlasne-do-zagranicznych-zwolnien-lekarskich-do-nav
https://pronor.pl/egenmelding
Znajdziesz tam szczegółowe informacje na temat kryteriów kwalifikacyjnych, procesu składania wniosków oraz wielu innych ważnych aspektów związanych z "sykepenger".
Dane do przelewu ( waluta PLN):
Pro-Nor Pomoc formalna w Norwegii Justyna Kuźma
NIP:6731713580
ul. Dolna, 83-304 Kczewo
nr konta:24 1140 2004 0000 3902 8438 7679
IBAN:PL24 1140 2004 0000 3902 8438 7679
BIC: BREXPLPWMBK
Ul. Dolna
83- 304 Kczewo
Godziny urzędowania:
Poniedziałek - Czwartek
od 8:00 do 18:00
Piątek 9:00 do 18:00